the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

the Students of Industrial Engineering

مهندسی صنایع

تحقیق در عملیات ۱

سلام   

از امروز میخوام چند تا پست در مورد تحقیق در عملیات بزارم  

ایشالا که یه ذره به دردتون بخوره  

البته در صورتی که کسی باشه تا بخوندش  

 

 

پژوهش در عملیات چیست ؟

از اواسط دهه پنجاه به بعد ، همراه با گسترش کاربرد پژوهش در عملیات در نتیجه جنگ جهانی دوم (که در گامهای پیشین از آن گفته‌ایم) ، تعاریف متعددی از پژوهش در عملیات توسط انجمن‌‌های تخصصی پژوهش در عملیات و نویسندگان ارائه شده‌است اما هنوز تعریف واحدی از آن وجود ندارد . در اینجا به بیان برخی تعاریف موجود می‌پردازیم :

1- تعریف انجمن پژوهش در عملیات بریتانیای کبیر (ویلکس ،1980)

پژوهش در عملیات عبارتست از کاربرد روشهای علمی در مسائل پیچیده پدید آمده برای هدایت و مدیریت سیستم‌های بزرگ شامل انسان ، ماشین ، مواد و پول ، در صنعت ، تجارت ، دولت و دفاع . رویکرد متمایز پژوهش در عملیات ، توسعه مدلی علمی از سیستم به همراه اندازه‌گیری عواملی مانند شانس و خطر برای پیشگویی و مقایسه پیامدهای تصمیمات ، استراتژیها یا کنترلهای جانشین می‌باشد . هدف ، کمک به مدیریت در تعیین سیاست‌ها و اقدامات به صورت علمی است

2- تعریف انجمن پژوهش در عملیات آمریکا (پولاک، راسکوپف و بارنت ،1994)

2-1-        پژوهش در عملیات رویکردی علمی برای تصمیم‌گیری است .

2-2-  پژوهش در عملیات عبارتست از تصمیم‌گیری علمی برای دستیابی به بهترین طراحی و عملیات سیستم‌ها ، معمولا در شرایطی که تخصیص منابع محدود نیز مورد نیاز باشد .

3-    تعریف دالن‌باخ و جرج ،1978

پژوهش در عملیات عبارتست از کاربرد سیستماتیک روشها ، تکنیکها و ابزار مقداری برای تحلیل مسائل عملیات سیستم‌‌ها .

4- تعریف دالن‌باخ و جرج ،1978

پژوهش در عملیات اساسا عبارتست از مجموعه‌ای از تکنیکها و ابزارهای ریاضی به همراه نگرشی سیستمی که برای حل مسائل تصمیم عملی دارای ماهیت اقتصادی یا مهندسی بکار می‌رود .

5- تعریف ثیراف و کک‌لمپ ،1975

پژوهش در عملیات عبارتست از بکارگیری نگرش برنامه‌ریزی شده (روش علمی روز‌آمد شده) و تیمی چند تخصصی برای بیان ارتباطات عملکردی پیچیده ، در قالب مدلهای ریاضی با هدف ارائه مبنایی مقداری برای تصمیم‌گیری و کشف مسائل جدید برای تحلیل مقداری .

6- تعریف حمدی طه ،1976

این حوزه جدید تصمیم‌گیری با استفاده دانش علمی از طریق تلاش تیمی چند تخصصی برای تعیین بهترین نحوه بهره‌برداری از منابع محدود تعریف می‌شود .

7- تعریف چرچمن ، اکاف و آرنوف ،1957

پژوهش در عملیات در کلی‌ترین معنی عبارتست از کاربرد روشها ، تکنیکها و ابزار علمی در مسائل شامل عملیات سیستم‌ها ، به‌گونه‌ایکه عملیات چنین سیستمهایی در قالب جوابهای بهینه مسائل کنترل شوند .

8- تعریف لاس و روزن‌‌وین ،1977

پژوهش در عملیات می‌تواند بعنوان رویکردی علمی برای تصمیم‌گیری تعریف شود . رسالت پژوهش در عملیات پشتیبانی در حل مسائل واقعی در حوزه‌های کاربردی متنوع با استفاده از مدلسازی ریاضی و کامپیوتری می‌باشد .

9- تعریف سوپر ، اوسبورن و زوزیگ ،1990

پژوهش در عملیات ، نوع خاصی از پژوهش کاربردی است و در بیشتر موارد به عنوان ابزار مدیریت بکار گرفته می‌شود . پژوهش در عملیات به عنوان کاربرد روش علمی در حل مسائل مدیریت آغاز شد . پژوهش در عملیات با رویکردی مقداری به تحلیل مسائل مدیریت دارد .

10- تعریف کی‌وود ،1971

پژوهش در عملیات ، علمی تجربی و کاربردی است که به مشاهده ، درک و پیشگویی رفتار سیستم‌های هدفمند متشکل از انسان و ماشین می‌پردازد .

11- تعریف وارنر ،1996

پژوهش در عملیات تلاش خود را مختص به درک رفتار سیستم‌های عملیاتی متشکل از طبیعت ، انسان و ماشینها می‌کند . ماشینها چیزهایی علاوه بر ساخته‌های بشری ، مانند قوانین ، عادات معمول ، رفتار بشری و ساختارها و رسوم اجتماعی را شامل می‌شوند . چنین سیستم‌هایی در تجارت ، مدیریت و دولت معمول هستند . نوع پژوهش در پژوهش در عملیات هم توسعه تئوریها (که در پژوهش در عملیات مدل نامیده می‌شود) و هم کاربرد این دانش در بهبود عملیات سیستم‌ها را شامل می‌شود .

12- تعریف ساعتی ،1988

پژوهش در عملیات عبارت است از کمک به مدیران در تصمیم‌گیری از طریق ارائه اطلاعات عددی مورد نیاز به آنها بر اساس روش علمی تحلیل

 

 ممنون که تا اخر خوندین 

نظرات 2 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:48 ب.ظ

لطفا کتابی مناسب برای این درس به من معرفی کنید
از طریق میلم اقدام فرمایید

والا ما ها همیشه از طریق وبلاگمون اقدام میکنیم:
اگه نظر من و بخوای :
کتاب پژوهش عملیاتی از محمد رضا مهرگان
و کتاب مفاهیم و نکات درسی و حل مسائل پژوهش عملیاتی از محمد رضا مهرگان:
ببین اینا دو تا کتاب جدا از هم هستن اولی بیشتر درس داده و دومی هم سوال و جواب و نکات ِ . واقعا کتاب های عالی هستن و البته کتاب حمدی طه هم هست اما اون خیلی اسون توضیح داده و این که بیشتر اون کتاب و بچه های ریاضی میخونن ...
همین

msh چهارشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 05:08 ب.ظ http://scmamad.blogfa.com

ازتون متشکرم اگه یه وقت کتاب or مهرگان بصورت الکترونیک به دستت رسید مارو بی نصیب نذار منبع این ترم ماست

چشم به روی دیده !!!!
اگه پیدا کردم باشه !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد